Premiär för våra digitala dukar
Hoppas allt är bra med dig – med oss på Karriär & Kompetens är det fint! September/oktober startade igång med dunder och brak och vi har fått vara ute och träffat livs levande människor i olika projekt – allt från teamutveckling, ledningsgruppsutveckling och olika utbildningar. Det är som balsam för en konsultsjäl!
I slutet på september startade vi dessutom upp en ny omgång av vårt ledarutecklingsprogram Kvinna och chef i staten och det känns väldigt speciellt att vi faktiskt fick mötas i ett och samma rum. Tänk att det som var så naturligt och självklart förut, inte är det längre i dessa märkliga tider?
Något annat som inte är självklart är hur morgondagens arbetsliv ser ut – är hemarbetet här för att stanna och i så fall, i vilket format?
Många av de chefer som vi möter idag, tror inte att vi kommer att gå tillbaka fullt ut så som det en gång var, utan att en del av arbetet kommer att göras fortsatt på distans. Både chef och medarbetare pekar på en hel del vinster med nuvarande arbetssätt, men också de utmaningar som det innebär att inte ses fysiskt. Med den sociala distansen upplever många en rädsla för att de spontana interaktionerna blir färre och det vardagliga kittet blir mindre.
Det är en utmaning att få till interaktivitet, spontanitet och gemensamt lärande. Utmaningen många ser är att medledarskapet hamnar lite åt sidan, arbetsplatsmöten blir mer av informationsmöten till förmån för att chefen ”sänder” från sin kammare.
Nu har vi haft ett halvår av ”hur ska vi arbeta för att klara våra uppdrag?” och nu kommer vi till andra halvan av året där frågan om ”Hur säkerställer vi att vi mår bra? Lär av varandra? Tar ansvar för helheten, det som ligger utanför just mina kärnuppgifter? Hur skapar vi tillit till varandra när vi inte ses?” Och ”hur ska vi leda som chefer? Hur stärker vi tillit till teamet och mellan oss chefskollegor när vi inte kan ses på daglig basis?
Ja många är frågorna om det som handlar om det mellanmänskliga och svaret – ja det har ni själva – ni behöver hitta formerna för att diskutera detta.
För detta är en utmaning.
För att få igång en konstruktiv dialog om dessa frågor, har vi låtit digitalisera våra dialogdukar – Tillitsduken – om att leda och styra med tillit samt Medarbetardialogen! De digitala verktygens olika frågeställningar leder er framåt i diskussionerna och ni har skapat en arena för dialog om det som är viktigt och en utmaning för just er, dessutom landar diskussionerna i en utvecklingsplan om hur ni vill gå vidare.
Så här går det till:
Ni köper de dukar ni behöver (runt varje duk samlas ni 4 st digitalt). Ni använder er av den digitala kanal som ni dagligdags använder för att kommunicera med varandra. Ni startar tillsammans i storgrupp, för att sedan i mindre grupper om fyra, gå ut separata digitala rum, där ni arbetar metodiskt och engagerat kring dukens olika områden. När ni är klara återsamlas ni och fångar upp olika viktiga frågeställningar och tillsammans skapar ni en utvecklingsplan för fortsatt arbete om hur ni vill ha det framåt.
Dukarna (Tillitsduken (målgrupp chefer) och Medarbetardialogen (målgrupp chefskollektivet och medarbetare/team) går att köpa rakt över disk (en duk räcker till fyra personer) och tillsammans med en handledning, som ni får när ni köper digitala dialogduken, kan ni ta er an frågorna så snart ni önskar. Vid beställning av endast dukar – räknas det som arbetsmaterial. Vill ni så kan ni även få hjälp av oss med modereringen/processledningen av duken. Hör av dig om du vill veta mer.
Ni som tidigare har använt er av våra dialogdukar, kan med fördel göra det igen! Med de nya förutsättningarna kommer frågeställningarnas innebörd och svaren se annorlunda ut än när ni sist använde er av dem.
Det är viktigt att vi fortsätter med en ömsesidig dialog, får samspela och diskutera vårt uppdrag, arbetssätt, syn på tillit, processer, samspel och kollegor. Kanske ännu viktigare idag, än igår.
Vill du veta mer? Ring oss på 0708-836480 så berättar vi gärna mer!