Enligt det amerikanska undersökningsföretaget Gallup så är det ofta som fel person får chefsjobbet. Hur kan det komma sig?
Randall Beck (Gallup) och James Harter(Harvard Business Review) menar att företag/organisationer ofta väljer duktiga yrkesmänniskor, utan att ta reda på om de har de rätta chefskvalitéerna. Enligt Gallup-institutet så väljer företagen fel person i 82 procent av fallen.
De fem viktigaste egenskaperna listas så här:
- De kan få medarbetare att känna sig motiverade och engagerade.
- De är inriktade på att nå resultat och har förmågan att övervinna motstånd och bakslag.
- De skapar en kultur av ansvarstagande.
- När de bygger relationer är förtroende, öppen dialog och transparens grundstenar.
- De fattar beslut som är baserade på produktivitet, inte politik.
En av tio personer har samtliga dessa egenskaper, enligt Gallup-institutet. Stora företag har arbetsgrupper/team om ca 10 personer, så rent matematiskt borde det finnas en sådan person i varje grupp. Frågan är om det är chefen, skriver Randall Beck och James Harter.
För att komma åt dessa felrekryteringar behöver man ta reda på om individen verkligen har ledaregenskaper och viljan att bli chef eller om vederbörande är bäst där hen är i sin yrkesroll. Och om man, i rädslan för att tappa duktiga medarbetare utnämner de till chefer, behöver man se på vilka olika möjligheter det går att göra karriär som inte enbart betyder att klättra hierarkiskt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article3820580.ece