Nytt från oss: Medarbetardialogen

Vi har under en längre tid intensivt arbetat med att ta fram vår MEDARBETARdialog. Ett dialogverktyg/arbetsmaterial som syftar till att skapa samtal, reflektioner och insikter om vad medarbetarskap är, vilket ansvar vi som medarbetare har och hur ett aktivt medarbetarskap påverkar vår organisation, grupp och oss själva.

Vi vet att ett aktivt medarbetarskap som kännetecknas av dialog, öppenhet, tillit, delaktighet, ansvars- och initiativtagande och engagemang stärker och utvecklar organisationen.

Hur ska vi få till stånd detta?

Genom att sätta dialogen i centrum, se till att alla är aktiva i fråge-ställningarna och på så sätt ta tillvara på varje medarbetares unika bidrag och kompetens, frigörs den energi som är så avgörande för att få till stånd det aktiva medarbetarskapet.

Ni kan sätta igång direkt!

M-dialogen kommer med en utförlig handledarguide, så att ni i er organisation kan jobba med den själva! Guiden hjälper till med tips och idéer på vad som behöver göras inför, under och efter workshopen.

Själva workshopen behöver ledas av någon, antingen chefen, HR, verksamhetsutvecklare, internkonsulter eller så kan ni ta hjälp av oss på Karriär & Kompetens.

M-dialogen

M-dialogen är ett specialdesignat pappersark med skräddarsydda uppgifter för att skapa en strukturerad dialog kring det aktiva medarbetarskapet och detta görs inom en begränsad tid.

Texten på dialogduken säkerställer att alla deltagare runt materialet kan ta ett aktivt ansvar för varsitt område. Antal deltagare runt varje duk är 4 st och under själva workshopen kan ni vara ”hur många som helst”, uppdelade i grupper om 4.

När övningen är klar, samlas valda delar av diskussionerna upp i storgrupp (så att medarbetarna får en chans att höra vad andra dialoggrupper har diskuterat) och tillsammans tas det fram en gemensam utvecklingsplan som teamet/enheten/avdelningen kan fortsätta arbeta med. Till detta finns även individuella planer som varje medarbetare får för att ta fram sina egna behov av utveckling i rollen.

Mycket tid har lagts på den pedagogiska mångfalden bland uppgifterna för att göra materialet variationsrikt, lekfullt och inspirerande. Dukens innehåll vilar på aktuell forskning och litteratur som finns inom de olika områdena som duken sätter strålkastarna på: engagemang, samarbete, tillit, ansvar, initiativ, öppenhet, mening och gemenskap.

”Mina medarbetare var väldigt positiva och tyckte att workshopen var givande. Alla gillade formatet för att det satte ramar för diskussionerna och fick fram resultat”


De olika diskussionsområdena har en tidsbegränsning för att säkerställa att deltagarna ägnar tiden åt att prata om det som ska pratas om.

Som en bonus, extraövning, finns det även ett antal olika situationer/cases som man kan fördjupa diskussioner inom – antingen i direkt anslutning till själva workshopen eller vid annat tillfälle.

Duken vänder sig till organisationer inom offentlig sektor – stat, kommun och landsting.

När kan vi köpa duken?

Duken går i tryck i nästa vecka och ni kan beställa duken redan nu för att säkerställa att ni får den först av alla! Första leveranserna sker i slutet av mars.

För mer information, prisuppgifter och beställning

Önskar du veta mer, få prisuppgifter eller beställa? Kontakta oss på info@karriarkompetens.se eller ring på 08-41029402.



Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: