TILLITsduken

”En tillitsbaserad styrning syftar till att minska onödig kontroll i offentlig finansierad verksamhet och bättre ta tillvara medarbetarnas kompetens och därmed öka kvaliteten i våra tjänster”

tillit 3

Tillitsbaserad styrning minskar överlastning i organisationer. Tjänstemän kan lägga mer fokus på sitt verkliga uppdrag i stället för att ägna sig åt att kontrollera och kontrolleras. Med tillitsbaserad styrning frigörs handlingsutrymme samtidigt som medarbetarnas kompetens tas till vara i högre grad. Studier visar att en flexibilitet och verksamhetsanpassning i styrningen stärker orienterings-, anpassnings- och innovationsförmågan hos anställda. Med tillitsbaserad styrning menas inte att släppa verksamheter vind för våg utan styrning, utan att hitta olika sätt att styra, organisera och utveckla verksamheten.

Men hur gör man?
För att komma fram till ”huret” har vi tagit fram ett verktyg, en dialogduk, att använda i era chefs- och ledningsgrupper och ledarutvecklingsprogram. Med hjälp av dialogduken diskuterar, ensar och kommer ni fram till vad tillit och tillitbaserad styrning betyder för just ert ledarskap och er organisation.

Nytt: Du kan beställa Tillitsduken i digitalt format!
Du kan välja om du vill köpa den i pappersformat som kräver att deltagarna finns i samma rum eller så kan du även köpa duken i digital form, vilket ökar flexibiliteten på när och var ni har workshopen. Ni behöver alltså inte sitta i samma rum under arbetet. Det som krävs däremot, är att ni har en digital kommunikationsplattform där ni ser varandra och kan dela bild (ex SKYPE, Teams eller Zoom/egen framtagen kanal) samt programvara för att kunna läsa och skriva i ADOBE.)

tillitsduken

Om duken
Dialogduken TILLIT är framtagen med syfte att skapa dialog, reflektion och insikt om vad tillit är, hur tillit skapas och hur graden av tillit påverkar såväl styrning, ledarskap som kultur i en organisation. Utgångspunkten kommer från regeringens tillitsreform där ambitionen är att ”Styrningen ska ta tillvara medarbetarnas kompetens till nytta för medborgare och företag”.

Syftet
TILLITsduken ger chefer och ledare möjlighet att föra dialog om och utveckla bl.a. samsyn kring begreppet tillit, tillitsbaserad styrning, organisationens tillitstemperatur samt om tillitsfullt ledarskap.  Med hjälp av en engagerande och strukturerad dialog skapas fokus på rätt saker som ger nytta och värde för alla. Arbetet landar i en handlingsplan om VAD som ska göras och HUR det ske för att få till mer av tillit och tillitsbaserad styrning, både på grupp-/organisationsnivå och individnivå.

 Effekter

  • Skapar samsyn och ett gemensamt språk
  • Involverar alla i dialogen
  • Skapar reflektion och insikt
  • Bidrar till att sätta ord på egna tankar
  • Möjliggör att vi lär av varandra och förstår varandra bättre
  • Skapar delaktighet och ansvarstagande i frågan

TILLITsduken bygger på forskning, artiklar, Tillitsdelegationens arbete, Statskontorets rapporter samt input från olika chefsgrupper inom offentlig sektor.

Målgrupp
Chefer – chefsgrupper och ledningsgrupper inom offentlig sektor.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer? Kontakta Maria Winsnes, 070-8836480, mw@karriarkompetens.se eller Cecilia Frank, 070-5942095, cf@karriarkompetens.se

%d bloggare gillar detta: