Samtalsutbildning för medarbetare

team
Ett av våra viktigaste verktyg för samarbete är samtal. Vi för formella samtal som ex. utvecklingssamtal eller lönesamtal men vi för också många informella småprat. Det är i småpratet som vår kultur utvecklas och bekräftas. Det finns både böcker och uppsatser som visar på hur viktigt småpratet är.

Samtal är både enkelt och svårt på en och samma gång. Under utbildningen får deltagarna möjlighet att:

  • Reflektera och få återkoppling efter genomförda övningar/praktikfall
  • Diskutera om vanliga fallgropar respektive möjligheter med samtal i olika situationer
  • Reflektera om den egna samtalsstilen – personliga preferenser, styrkor och utvecklingsbehov

Vi varvar förmedling av teori och modell med praktiska övningar, erfarenhetsutbyte och självreflektion. Vi använder rollspel som ger goda möjligheter för deltagarna att träna och få återkoppling på sin samtalsteknik (från våra konsulter och från de övriga deltagarna) samt att lära av andra deltagares sätt att hantera samtal.

Deltagarna får ett arbetsmaterial som innehåller modeller, handledning/checklista för samtal, arbetsblad för att reflektera över sin egen samtalsstil samt källhänvisningar för den som vill fördjupa kunskap om samtal.

Vi har även tagit fram en skrift “Goda samtal i jobbet” som ingår i kursdokumentationen. Önskar du beställa skriften går det också bra! Beställa skrift!

 

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.